nick:     heslo:    
přihlašovat automaticky
Registrovat se...
Registrováno 945 uživatelů, z toho 0 je online...
Novinky
Napsat autorovi
Historie webu
B&W jinde (odkazy)
Tyto stránky
Black and White
Black and white 2
Ostatní...
Ostrov 1
Ostrov 2+3
Ostrov 4
Ostrov 5
Ostrov 6
Ostrov 7
Recenze
Troubleshooting
Galerie
Wallpapers
Downloads
Staré věci
Ostrov 1
Ostrov 2
Ostrov 3
Ostrov 4
Ostrov 5
Recenze
Chrám
Vodítka
Zázraky
Budovy
Wonders
Disciples
Příšery
Tipy a triky
Galerie
Zvuky
Creature Isle
Download
Creature Cave
Medal of Honor Fallout Metro Far Cry 5

Pokud hru Black&White ještě vůbec neznáte, je to velká chyba. A ta by se měla napravit. S jistotou vám totiž mohu říct, že to je návykovka (alespoň tak na dva měsíce) i pro ty, kteří nehrají tak často. Na první pohled vás uchvátí nádherná grafika a později si možná všimnete, jak inteligentní je vaše příšerka (i když na ni budete nadávat jak je blbá), jak propracované to všechno je, kolik toho můžete ve hře dělat a jak je to vůbec všechno skvělé. Úkolem hry je porazit boha jménem Nemesis, který ovšem nebude jediným bohem, se kterým se setkáte. Cestu jakou až k vítězství půjdete si však budete muset vybrat  sami.

A takhle to začíná...

Jednoho krásného dne se vydala banda lidiček k moři. Byli tři: rodiče a chlapec. Když si to dospělí začali na pláži rozdávat, malému se zřejmě udělalo špatně a šel se vykoupat mezi žraloky. Když to ti dva konečně zpozorovali bylo už téměř pozdě. Doběhli až úplně k vodě a místo toho aby se do ní statečně vrhli, začali radši volat do nebes o pomoc. A tak se zrodil bůh za kterého v Black&White hrajete. Svou růžovou rukou opatrně uchopil chlapce, tak aby mu nepošramotil organismus. Lidičky zajásaly a umanuly si, že ho prostě musí uctívat, i kdyby nechtěl. A v tom se objevili ti dva - Black a White - vaši poradci. Jakmile přišel do vsi a pomohl svým novým "otrokům" postavit svůj chrám, zjistil že mu něco zřejmě chybí. Doslechl se totiž, že každý bůh má svého mazlíčka. Protože nechtěl zůstat pozadu, svižně otevřel velkou bránu a rozběhl se za zvířátky. Ani ho nepřekvapilo, že se Black s Whitem začali hádat o to jakou příšerku bude bůh mít. Bůh na ně však nějak moc nedal a poslechl jenom sám sebe.

O co go?

V B&W se spolu slučují snad všechny známé herní žánry, kromě těch co už nějakým mixem jsou (myslím nějaké ty RPS - RolePlayingStrategy a podobné věci). Kromě toho tu však je i spousta nových nápadů. No ve které hře jste mohli pečovat o dokonale (teda téměř dokonale) zvládnuté zvíře a házet téměř se vším co vám přijde pod ruce (nebo spíš pod ruku)? A k tomu ta spousta kouzel a příslušných gest...co zase nejsou tak dokonalé jak by se zdálo, protože občas dá docela fušku nějaké nakreslit správně. Jednoznačně však mohu prohlásit, že originalitou se to B&W hemží na každém kroku (i když to občas kulhá).

Makejte, otroci !!!

Suroviny se v BW omezují jen na dřevo a jídlo. Ale i tak se s jejich těžbou natrápíte až až. Jídlo je potřeba k nakrmení vesničanů a také vaší věčně hladové příšerky, dřevo na stavbu. Obě suroviny pak dobře poslouží k získání nových vesnic. Stavění je v BW hodně netradiční. První musíte mít stavební dílnu se kterou si ale nemusíte dělat starosti, protože ji budete většinou mít už na začátku. Do této dílny následně napěchujete tolik dřeva aby se vyrobilo tolik lešení kolik potřebujete. Abyste totiž postavili určitou budovu musíte kombinovat lešení. A podle toho kolik jich zkombinujete, takovou budovu vám vesničané kolem lešení postaví. Každé lešení vás bude stát 2500 dřeva. Samotná stavba však také není nejlevnější a občas mě to docela štvalo.

Zázrak, zázrak...

A teď přichází na řadu ono kouzlení. Obvykle, když si získáte vesnici nebo když už nějakou máte, postaví vaši vesničané u chrámu uctívací flek s oltářem. Když pak v příslušné vesnici vyzdvihnete totem, část vesničanů, kterou určuje právě výška totemu, se vydá k chrámu, kde začnou tancovat kolem oltáře. Bohužel nic není zadarmo a za taneček chtějí lidi jíst. Ono jim vlastně nic jiného nezbývá, protože pokud je nenakrmíte, tak se vám začnou postupně proměňovat v kostřičky, což určitě nepřispívá image hodného boha. A jak hoši a děvčata tancují, vám přibývá energie ke kouzlení. Samotné kouzlení není nijak obtížné. Stačí pouze kliknout pravým tlačítkem myši na kouzlo, které je buď na zdi u oltáře nebo u totemu ve vesnici. Jste-li však příliš daleko od chrámu nebo totemu je tu jedna geniální věc. Stačí kdekoli svou rukou nakreslit spirálu a zobrazí se vám seznam kouzel s jejich znaky, když potom nakreslíte některý z těchto znaků, můžete si kouzlit až do pekel. Nezmínil jsem se ještě o druhém způsobu získávání energie. Stačí jenom mrsknout človíčka na oltář a on se s radostí promění ve vaši božskou sílu. Jenom dejte pozor ať neobětujete celou vesnici.

Ať žijí hladovci a bezdomovci

Jídlo získáváte z ubohých zvířátek, farem nebo kouzlem. Mohu vám rovnou říct, že pokud není kouzlo, je vždycky hladomor. K farmám patří samozřejmě farmáři a těch můžete mít jako nasr... Stačí jenom uchopit človíčka božskou hnátou a mrsknout ho na pole. Zemědělec jako vyšitý. A pokud se vám zdá, že nechtějí sklízet, nasajete jídlo z farmy do pařátu a šup sním do skladu nebo k oltáři. S dřevem je to podobné, stačí vyškubnou stromeček a mrsknout ho do skladu nebo si pomoct kouzlem. A pokud úroda umírá a pralesy jsou téměř vykáceny, sešle hodný bůh déšť a země bude opět vzkvétat (nebo se na to zvysoka vysere).

Mercy, please...

Chcete-li v B&W zvítězit nesmíte se omezovat jen na malé územíčko ze začátku hry, ale musíte si získávat nové přívržence a tím také nové území. Vesnice můžete získávat různě. Máte-li vesnici v dosahu území, můžete kouzlit a to nejlépe tak, aby to vidělo co nejvíce lidiček. Najedete-li ve vesnici na totem uvidíte, kolik věřících musíte ještě získat, aby celá ves přešla na vaši stranu a mohla vám sloužit (a vy jí). Smůla jenom, že nemůžete stále používat ta samá kouzla. Koho by to taky furt bavilo. A pak když už nepřítel nemá koho týrat, je jeho chrám konečně zranitelný a vám nic nebrání si užít destrukce.

Dost však bylo chvály a uznejte, že nic nemůže být tak dokonalé, jak jsem vám popsal:

Pět důvodů proč nenávidět Black&White (ze zkušenosti dobra)

1) Je to hrozně zdlouhavé a otravné - vezměte si takové páté kolo. Když to hrajete poprvé máte pocit, že jste opravdu bohem, což ale trvá první tři minuty, než pořádně zjistíte, co je Nemesis za zmrda a že čtvrtý ostrov byl zívačka, a že tady té trpělivosti budete muset mít mnohem víc, protože se pan Všemocný rozhodl zaklít vaši příšeru, což nakonec vyvrcholí získáváním desítek tisíc věřících za pomoci dvou ohraných kouzel, která už nepřekvapí ani novorozence (mluvím o hodných bozích, mezi které sám patřím, ono totiž není žádným velkým problémem pomocí extrémních fireballů upálit všechno, co umí řvát Help!!! a poslat misionáře završit dílo zkázy).

2) Nehledě na to, kterou si vyberete, všechny příšery jsou krávy - to platí vždy a všude. Ať se totiž pokusíte naučit ji cokoliv, tak uspějete pouze v případě, že se vám ji chce pořád hlídat a sledovat ji. Naučíte ji kouzlit jídlo, ona vám bude plnit sklady, ale nakonec sama chcípne na hlad nebo na vyčerpání v důsledku toho, že byla líná požvýkat pár soust nebo lehnout si na zem. Když ji budete pořád krmit, bude tlustá jako prase a poleze tak pomalu, že než se dobelhá ke svému oblíbenému chlívku (její plácek u chrámu, nedivte se), tak padne únavou (pravdou ale zůstává, že tohle je velmi rychlá cesta, jak se k tomu chlívku dostat).

3) Každý vesničan je debil, bez ohledu na národnost - jsou to nenažraná, nevděčná stvoření, která dokáží jenom modlit se a žebrat. A krom těchto vlastností mají ještě dokonale vyvinutou schopnost devastovat a ničit. Nemají-li co chtějí, začnou kácet stromy a vybíjet stáda. A není-li kouzlo přijdou pro ně opravdu krušné chvíle. A přes všechny nedostatky jejich bezvýznamných životů se chtějí ohromnou rychlostí rozmnožovat, což jenom svědčí o tom, že prostě nedokáží přemýšlet (poznáváte lidstvo?).

4) U nepřítele se vaše příšera vždycky ohřeje - to znamená, že pokud chcete zabrat některou z vesnic mimo vaši moc, není to určitě žádný problém, ten však nastane v okamžiku, kdybyste se chtěli vkrást do území nepřítele. Tehdy vaše příšera schytá takovou spršku fireballů a blesků, že se z toho desetkrát zblije a nakonec se octne u vašeho chrámu. Největší smůla ale je, že nějakým nedopatřením se po jejím znovuzrození přenese i s blesky. A jak je vám známo zásah do nezranitelného chrámu se díky víře přenese na nějakou z vašich budov. Opravdu nádherný a originální kiks.

5) Z toho všeho vyplívá, že strana dobra je sakramentsky omezená a i když se budete moc snažit být dobrý, stejně vám to nebude nic platné, pracka vám zůstane stejná. Ne proto, že by se snad nemohla změnit v hezčí, ale proto, že jednoduše nestíháte všechny vesnice léčit, zásobit, rozšiřovat. Lidé tak nemají to co chtějí a mají vás za krutého.

Ahoj, vítám vás na našem webu věnovaném skvostné hře Black and White, který (jak jsem si uvědomil) v České republice nemá konkurenci (ne, že by snad byl nějak výjimečný, ale konkurence tu prostě zatím chybí). Jestli mi chcete napsat na email, tak prosim, ale máte-li nějaký problém se hrou, pište raději do knihy návštěv, ať to vidí všichni. (Fremen, 27.7. 2004)