nick:     heslo:    
přihlašovat automaticky
Registrovat se...
Registrováno 945 uživatelů, z toho 0 je online...
Novinky
Napsat autorovi
Historie webu
B&W jinde (odkazy)
Tyto stránky
Black and White
Black and white 2
Ostatní...
Ostrov 1
Ostrov 2+3
Ostrov 4
Ostrov 5
Ostrov 6
Ostrov 7
Recenze
Troubleshooting
Galerie
Wallpapers
Downloads
Staré věci
Ostrov 1
Ostrov 2
Ostrov 3
Ostrov 4
Ostrov 5
Recenze
Chrám
Vodítka
Zázraky
Budovy
Wonders
Disciples
Příšery
Tipy a triky
Galerie
Zvuky
Creature Isle
Download
Creature Cave
Medal of Honor Fallout Metro Far Cry 5

Záplavou originálních nápadů a inovací dnes rozhodně neoplývá každá hra, na kterou si v obchodě ukážete. O to víc jednou za uherský rok potěší vydání nějakého takového kusu. Kdo by snad doposud neznal jméno Peter Molyneux, měl by si rychle doplnit své znalosti, protože je to právě on, kdo vydává výhradně hry zařaditelné do šuplíku s nápisem „originální“ popř. „originalitou přímo překypující“. A asi nebude těžké uhádnout, že Molyneux je autorem Black and White 2, stejně tak jako byl i autorem dílu prvního.

Black and White je stejný jako jeho název. Má své světlé i temné stránky. Jakkoliv rozporuplné mohlo být přijetí prvního dílu, měl jisté kouzlo, které bylo třeba objevit a kterého se při hraní bylo třeba držet. Jinak byste se mohli stejně dobře zhroutit z neustálého nadávání na umělou inteligenci. Hra prostě měla spoustu neduhů a některé z nich se bohužel přenesly i do jejího pokračování. Dvojka se sice tváří jako RTS, ale ve skutečnosti je velmi složité ji nějak žánrově vymezit. V podstatě se jedná o simulaci božství (ano, jste bůh) a příkladnou ukázku toho, jak se dá k jedné hře přistupovat mnoha způsoby. Hra nabízí možnost výstavby měst, stejně jako tvorby armád. Je klidně možné se věnovat jenom budování a armádu úplně vytěsnit, ale úplně stejně dobře se můžete na nějaké stavění vyprdnout a vydat se rozsévat zkázu. Všechno co uděláte má následně vliv na vás (vlastně na to, co z vás jde vidět), vaše město, vaše lidi, prostě na všechno.

Druhý díl je… jak to říct… o sto procent velkolepější, krásnější, propracovanější, ale také bohužel jednoduší. Jednoduchost je zde způsobena přímo příšernou umělou inteligencí nepřítele. Čí nápad to byl, vypustit do světa hru, ve které si nepřátelská vojska stoupnou před vaše hradby a nechají se jednoduše masakrovat, protože zdi jsou pro ně nepřekonatelnou překážkou? Budiž jim země lehká… Nelze sice popřít, že někde za polovinou hry se nepřítel několikrát pokusí prorazit vaší obranou pomocí katapultů a cizí škůdci následně proniknou do města, ale co je jim to platné, když se buďto zaseknou mezi budovami nebo se ženou přímo na centrum vašeho města, jehož zabrání však trvá několik minut, takže není problém pomalu a systematicky zlikvidovat nepřátelský odpad dříve než stačí napáchat skutečné škody.

A to je asi tak všechna kritika, která se dá na Black and White 2 vymyslet (tedy pominu-li hardwarové nároky předpokládající vlastnictví mašiny, jejíž výroba se datuje někdy na rok 2050). Světlých stránek má hra nesrovnatelně víc.

Začneme třeba tím, co první hru proslavilo – příšerou (bestií, stvořením – říká se tomu různě). Jestliže jsem kritizoval inteligenci armád, zde můžu naopak pouze chválit. K dispozici jsou vám informace o každé akci, každé myšlence, každém nadechnutí vašeho svěřence. Na vás je pak pouze ovlivnit jeho smýšlení o jednotlivých činnostech. Všemocná ruka boží trestá i chválí. Vaše příšera si pak velmi dobře zapamatuje, co je podle vás užitečné a prospěšné a co je naopak přítěží. Někteří lidé by možná mohli namítat, že tohle není výchova, ale pouhé nastavování, ovšem toto výrazné zjednodušení oproti prvnímu dílu zároveň velmi zpříjemňuje hratelnost. Pryč jsou ty afektované výkřiky a cílené, velmi silné údery do stolu (popř. klávesnice). Už žádné namáhavé přesvědčování, tomuhle se říká poslušné dítě. Jediné co zamrzí, je úplné odstranění výuky zázraků (kouzel chcete-li). Ty se teď prostě koupí.

Ano, zní to divně. Jste bůh a musíte si věci kupovat. Rozhodně by neškodilo, kdyby byl přístup k novým budovám a technologiím nějak šikovně začleněn do příběhu, ale co už. Chcete-li mít k dispozici něco nového, musíte utratit tzv. Tribut, boží peníze. Ty se získají postupem ve hře. Dostanete je za plnění hlavních, ale i vedlejších úkolů, za úspěšné obsazení měst, prostě za každý váš úspěch.

Jakožto boží bytost není možné, abyste zůstali bez zázraků. Těch od posledně výrazně ubylo a opět se dá říct, že pouze ku prospěchu věci. Každý z nich však má nyní dvojí způsob použití. V zásadě se jedná o zmáčknutí nebo vržení. Určitě každému je jasné, jak vypadá vržená ohnivá koule, ale málokoho by asi napadlo, že stejná koule půjde vymačkat jako citron, jenom to co poteče nebude šťáva, ale horká láva. Kromě zázraků „na každý den“ však hra obsahuje i několik zázraků doslova a do písmene Epických. Pro vykouzlení každého z nich je třeba postavit speciální budovu a následně téměř nekonečně dlouho čekat, než ji vaši věřící nabijí. Výsledek však vždy stojí za to a jestli někdo doteď nevěděl, co si představit pod pojmem „grafické orgie“, tak prosím, ať se podívá.

Po technické stránce je hra prostě na špici. Ať už se jedná o grafiku, hudbu, zvuky nebo ovládání (což je asi to úplně nejzajímavější :) ) nikdy nemá sebemenší právo říct, že se mu to „nezdá“. Hra by sice mohla být mírně delší a nepřítomnost multiplayeru (jehož vydání je však v plánu), stejně jako fakt, že k vydání prvního patche došlo dříve než vyšla samotná hra, jí nějak nepřidává, přesto pokud chcete hru jako žádnou jinou, která je originalitou nacpaná k prasknutí, je Black and White 2 jasně tím nejlepším, co si lze vybrat.

Celkové hodnocení: 83%

Ahoj, vítám vás na našem webu věnovaném skvostné hře Black and White, který (jak jsem si uvědomil) v České republice nemá konkurenci (ne, že by snad byl nějak výjimečný, ale konkurence tu prostě zatím chybí). Jestli mi chcete napsat na email, tak prosim, ale máte-li nějaký problém se hrou, pište raději do knihy návštěv, ať to vidí všichni. (Fremen, 27.7. 2004)